Anlita en SEM-byrå för annonsering på Google

Har ditt företag svårt att synas i bruset? Har ni svårt att nå rätt målgrupp och har ni börjat inse att annonsering via exempelvis tidningar kostar mer än vad det smakar? I så fall så kan en kontakt med en SEM-byrå vara något att överväga.

Fler och fler företag har börjat upptäcka att de pengar man lägger på marknadsföring inte längre bär samma frukt som tidigare. Det beror till mångt och mycket på att det finns en helt ny spelplan att förhålla sig till.

Den gamla, traditionella annonseringen är snart en historisk relik och att betala för detta handlar till mångt och mycket om att kasta – årligen – en stor summa pengar i sjön. Genom att istället synas på Google ger mer bang for the buck och att anlita en SEM-byrå är att bra första steg mot en ökad synlighet.

Det här gör en SEM-byrå

Ordet SEM står för Search Engine Marketing och det är en nära släkting till SEO – som betyder Search Engine Optimization. Skillnaden dem emellan är att det senare innebär ett mer långsiktigt arbete som sker i syfte att ranka – under specifika sökord – högt på den organiska lista som Google har. SEM å sin sida handlar om annonsering och om att exempelvis skapa kampanjer via Google Ads. Det är de företag som valt Google Ads som syns högst upp i samband med en sökning och som har en liten logga med orden annons bredvid sig.

Väljer man en SEM-byrå så hjälper den till med utformningen av kampanjen gällande sökorden som ska användas och inkluderat är även uppföljning och analyser. Att välja den lösningen ger en flygande start till en vidare fortsättning med den egna synligheten på Google. För, man bör nämligen försöka kombinera ett arbete med SEM och SEO där det senare handlar om att långsiktigt synas under de sökord man valt. En SEM-byrå har ofta kapacitet att sköta både dessa viktiga delar.

Fördelar med att sätta upp en Google Ads-kampanj

Många tänker sig att Google Ads och en SEM-byrå är pengar i sjön sett till att man tror att de flesta väljer bort att klicka på de annonser som visas av Google. Det stämmer inte riktigt, men sant är att den organiska listan och en hög placering på denna nästan alltid ger bättre effekt.

Lika sant är dock att Google Ads har rejäla fördelar och här kan man exempelvis nämna att du får det du betalar för – bokstavligen. Om någon klickar på din annons så betalar du – om inga klick sker så betalar du inte alls. Kort sagt: du betalar för de klick som din annons genererar och ingenting annat. En annan fördel handlar om uppföljning och möjlighet till analyser att använda i framtiden. Vilka sökord fungerar och drar trafik – vilka gör det inte?

Man kan även nämna att Google Ads är en överlägsen annonsering sett till målgruppen man hittar. Oavsett område och tjänst så hittar du din målgrupp och detta då dessa de facto valt att söka efter det du erbjuder. Att låta en SEM-byrå hjälpa dig med din annonsering kan mycket väl bli ditt mest lönsamma beslut gällande marknadsföring någonsin.