Bästa arbetsplatsen

Har du kommit på värsta, bästa idén och tänker nu starta ett företag baserat på den? Då behöver du förmodligen värsta, bästa arbetsplatsen också. Men hur fixar man det egentligen?

Många människor får briljanta idéer då och då, men ofta händer det kanske ingenting med dem. De omsätts inte i praktiken. Kanske blir det så för att man stöter på ett problem på vägen som känns svårt att komma förbi. Det kan t.ex. vara så att du ska starta upp ett nytt företag och därmed behöver inreda ett kontor, en affär eller en restaurang. Ja, eller vad det nu må vara som ska inredas. Bara för att man är en person som får briljanta idéer inom exempelvis IT, betyder det inte att man får lika lysande idéer om inredning.

Låt inte avsaknaden av inredningsidéer hindra dig

Inget ska få stoppa din världsbästa idé. Fastnar du, anlita då en professionell inredningsbyrå. De kan detta med att inreda, oftast oavsett vad det gäller för något. Ett café, en affär, ett kontorslandskap eller kanske en IT-byrå. De vet vad som funkar för de olika verksamheterna. Vilka färgnyanser som är heta just nu, men som ändå kommer hålla i längden. Samtidigt skapar de ett helt unikt utseende. De kan även gå in på detaljer som hur elen ska dras för att få det alldeles perfekta resultatet i slutändan.

När de är klara med sitt jobb kommer känslan infinna sig: att detta är världens bästa arbetsplats! Goda idéer och rätt inredning i kombination, brukar nämligen ha den effekten. Läs mer om inredningar på denna hemsida: inventia.se

Så effektiviserar du redovisningen

Många företagare och föreningar kämpar med papperskvitton när ekonomin ska redovisas. Med en digital redovisning går allt mycket snabbare och enklare. Läs mer om sådana tjänster här.

Kommer du ihåg när man skulle redovisa i skolan när man var liten? För dig som är född åtminstone på 90-talets början eller tidigare bör du ha minnen av svarta tavlan. Kanske till och med diabilder. Det var inte först förrän ett par år senare som de flesta fick erfara redovisningar av digital form som till exempel via Power Point eller senare Prezi. En annan typ av redovisning som också digitaliserats med tiden är ekonomiska redovisningar. Du vet, den typ av sammanställning som alla företag eller föreningar måste visa upp för att visa sina kunder och medlemmar att det inte fifflats med ekonomin. Ofta är det en hel del papper och kvitton som ska sparas, sorteras och sättas in i rätt pärmar. Det säger sig själv att en sådan typ av arbete underlättas enormt av att digitaliseras.

Följ processen enkelt

Det är inte ovanligt att man som företagare eller förening tar hjälp för att få ordning på redovisningen. En slarvig redovisning kan få tråkiga konsekvenser i att du exempelvis måste betala restbelopp till Skatteverket. Eller ännu värre, att du blir misstänkt för skattebrott på grund av ofullständig redovisning. Men med en redovisningsbyrå garderar du dig från sådana risker. Luta dig tillbaka och låt någon annan ta hand om det där energikrävande jobbet. Digital redovisning innebär dessutom att du enkelt kan följa processens gång medan den fortlöper. Läs mer om digital redovisning på denna sida: https://www.digitalredovisning.nu/

Säkert elsystem för det nya kontoret

Inte bara lägenheter och villor behöver pålitliga elsystem. Ett kontor behöver en konstant källa till energi och en säker el. Detta är viktigt när ditt företag ska flytta in i en ny lokal.

Sedan en tid tillbaka har ditt företag haft en stadig ökning. Du märkte redan förra året att det började bli trångt i kontoret. Det behövdes verkligen mer plats för att kunna ta sig fram bland alla skrivbord. Du och dina kollegor längtar intensivt efter att få ett fikarum istället för kaffebordet i det denominerade hörnet längst bort. Nej, du var riktigt glad när du fick tag på den där rymliga företagslokalen med både mötes- och fikarum. Datum för inflyttning är snart bestämt och du har bara några grejer som måste fixas först.

Du vill flytta in med det allra bästa säkerhetssystemet installerat i lokalen för att skydda ditt företags konfidentiella information och dyra utrustning. Men vem kan hjälpa dig att installera systemet?

En elektriker som kan säkerhet

När man använder sig av ett säkerhetssystem och övervakningskameror behöver man ett pålitligt elsystem. En erfaren elektriker kan hjälpa dig att installera alla kablar och utrustning som krävs för att du och dina anställda ska känna er säkra. Dessutom är det bra att be dem undersöka det befintliga elsystemet i lokalen, för att se till att du inte får överraskningar längre fram. Befintliga system kan anpassas och fixas till att passa modern teknologi utan problem. Snart kommer ditt fikarum vara klart, och utan risk att kaffepannan inte startar på morgonen! Läs mer om elektriker på denna sida: elektrikeråkersberga.se

Krånglar skrivaren?

Finns det något mer frustrerande än när skrivare går sönder. Det händer alltid när det är något viktigt man behöver skriva ut. Då kan det vara skön att veta att det finns en enklare lösning.

När företagets skrivare börjar krångla då hoppas man att garantin fortfarande gäller. Annars kan det bli en kostnad man gärna sluppit. Det kan också ta tid innan någon har tid att komma och laga den. Detta är problem som är svårundvikligt när kopiatorn börjar bli till åren. Men det finns smartare sätt att jobba på.

Hyr den skrivare jobbet kräver

Det är det som är så fantastiskt med världen idag. Det finns alltid kreativa företag som snappar upp vilka behov som finns ute i samhället. Så givetvis finns det företag som hyr ut skrivare till företag.

Du hittar dem lätt genom att googla på nätet. Där kan man välja bland olika skrivare beroende på vilket behov man har. Driver man ett lite mindre företag kanske man vill ha en mindre skrivare som står på ett bord. Har man fler anställda på kontoret och mera att skriva ut, kan en skrivare som står på golvet vara perfekt. Välj skrivare med bra utskriftshastighet, med flera magasin och som dessutom kan levereras i hela landet.

Hur fungerar det

Gå in på företagets hemsida, välj skrivare och beställ. Ibland kan man skriva på avtalet online. Efter någon dag blir man uppringd och en tid bokas för installation. Företagen tillhandahåller dessutom service och hjälper snabbt till via telefon eller på plats om det behövs.

Som företag måste man skydda viktig information

Arbetar ni med känslig information i er verksamhet? Då är det er plikt och skyldighet att se till att den inte hamnar i fel händer. Men först måste ni göra en riktig säkerhetsskyddsanalys.

Enligt lagen måste alla företag, organisationer och myndigheter skydda hemlig och känslig information så att den inte hamnar i fel händer. Inte sällan kan det handla om information som kan vara intressant för främmande makt och som kan användas för att skada Sverige. Det kan exempelvis handla om el- och energiförsörjning, som om den slås ut kan få stora konsekvenser, men också information om viktiga personer på höga poster med mera. Därför gäller det att ligga steget före och se till att information inte kan läcka ut. Genom att göra en säkerhetsanalys tar man först reda på vilken information och vilka tillgångar som måste skyddas. Man utreder också vem som kan vara intresserad av dessa.

Fördelen med att låta någon utifrån göra en säkerhetsskyddsanalys

När man utför en säkerhetsskyddsanalys måste man även utreda vilka inom organisationen som behöver ha tillgång till hemligstämplat material. Dessa personer måste sedan också noga granskas så att de inte utgör en säkerhetsrisk. Den som är säkerhetsansvarig på företaget eller organisationen kan själv utföra en riskbedömning och säkerhetsanalys. Men då hot och risker hela tiden förändras kan det vara en fördel att ta hjälp av ett erfaret säkerhetsanalysföretag utifrån. De kan titta på de risker som finns utifrån ett annat perspektiv, och har även viktiga erfarenheter från att ha arbetat med andra företag.

Håll inkräktare långt borta

Säkerhet är inget att skämta om. Det finns många individer där ute som skulle kunna intressera sig för dina värdefulla ägodelar. Vad kan du göra för att skydda ditt företag och personal?

Det finns många anledningar till att behöva skaffa ett företagslarm i Stockholm. Det räcker inte bara med ett vanligt lås till en vanlig dörr om man söker stöldskydd. På exempelvis ett kontor för ditt företag finns det både värdefull information och prylar som en tjuv kan finna intressanta. Datorer, skrivmaskiner, skärmar och så vidare kan finnas på olika avdelningar. Känslig information om ditt företag måste också skyddas, så att den inte hamnar i fel händer.

Passersystem och larm

Det finns ett enormt utbud av företagslarm att välja bland. Självklart kommer typen av larm och system att bero på dina behov, vilken typ av företag du har hur dina lokaler ser ut. Du kanske behöver bevakning och säkerhet både inomhus som utomhus.

Många larmsystem installeras i samband med CCTV, alltså videobevakning. För många företag är det viktigt att använda sig av ett passersystem. Ett passersystem använder sig av en kombination av metoder för att komma in till en viss plats. Generellt så betyder det att man använder sig av någonting man har, någonting man är och någonting man kan för att komma in. Detta kan exempelvis vara en nyckel, ett ID-kort och en kod. Man behöver inte alltid använda alla tre, det kan räcka med två, och i andra fall fler. Detta säkerställer att bara de som är tillåtna får komma in.

Låt ditt företag synas

Ett företag som inte syns får svårt att locka kunder. Ett företag som har röriga skyltar likaså. Många slarvar med varumärket vilket ger ett felaktigt intryck. Dags för uppdatering?

Ditt varumärke är A och O när det gäller att få och behålla kunder. När kunder och framtida kunder ser dina skyltar ska de helst direkt få en känsla av kvalitet och kompetens. Slarvar man med varumärket kan kunder lätt uppfatta det som att det inte är det enda man slarvar med. Ett företag utan tydlig linje i skyltar och varumärke får aldrig någon riktigt bra genomslagskraft. Den där omedelbara igenkänningen kunderna får när de ser de största varumärkena händer aldrig. Intrycket blir ointresse och dåligt engagemang.

Tidens tand gör sitt

Tid är också en faktor. Även en bra skylt kommer att slitas med åren. Att inte låtsas om det faktum att text och bild börjar blekna är inget bra alternativ. En bättre strategi är att faktiskt ta tag i profil och varumärke och se till att göra om och åstadkomma något bättre. Alla ska kunna hitta dig enkelt och snabbt. Skyltar i Stockholm kan bestå av väldigt många olika format och material. Det kan handla om en tillräckligt stor och tydlig fasadskylt. Det kan vara digitala skyltar eller en riktig snygg neondito. När kunden väl kommit tillräckligt nära vill du säkert också ha skyltar för hänvisning och information. För ett mindre rörigt och mer sammanhållet intryck kontaktar du en skyltfirma. Låt ditt varumärke få en uppgradering! Mer information om skyltar hittar du på denna webbsida: https://www.skyltarstockholm.org/

En grundbult i demokratin

Att använda sig av tryckerier är ett utmärkt sätt att få möjlighet att uttrycka sig på. Vare sig det är via plakat, t-shirts eller kaffemuggar är ett budskap i tryck ovärderligt i en demokrati.

Tryckfrihetsordningen är en av våra allra äldsta lagar i Sverige. Det är dessutom en grundlag, och ruckas därför inte på i första taget. Det krävs nämligen två beslut med ett riksdagsval emellan för att ändra eller ta bort en grundlag. Den som äger ett tryckeri i Göteborg är säkert glad över att grundlagar som yttrandefrihet och tryckfrihet är så skyddade. Tryckerier är svart på vitt det som definierar möjligheten till att uttrycka sig via tryck. Det finns många exempel på hur viktigt det är med tryckerier i världen. Titta bara på böcker och litteratur. Det är som sagt en grundläggande pelare med fria tryckerier i en demokrati. Det är inte bara med din verbala röst du ska kunna uttrycka dig.

Tryck i variationer

Den som någon gång besökt en mässa eller en demonstration av något slag vet att tryckerier genomsyrar nästan allt material på en sådan plats. Oavsett om det är en gymnasiemässa, politisk mässa eller ett massmöte kommer du få se muggar, t-shirts, tygpåsar och plakat med organisationen, företaget eller partiets budskap. Hur många pennor har du till exempel inte fått med dig när du varit på ett föredrag eller en informationsträff? En penna som det kanske står “Hotell Göteborg” på eller vad som helst. Det är också ett resultat av arbetet från ett tryckeri.

En företagsrekonstruktion kan rädda företaget

Om man har gjort allt och lite till, men verksamheten ändå inte går runt, då kan det verka som att konkurs är den enda vägen att gå. Men företagsrekonstruktion kan vara ett alternativ.

Även om man har haft stora planer och trott starkt på affärsidén, är det inte alltid det går som man har tänkt. De höga förväntningarna på att företaget ska växa kan ha grusats. Först har de övergått till förhoppningar om att verksamheten bara ska gå runt ekonomiskt så att man ska kunna fortsätta driva företaget. Tron på att det ska vända har funnits kvar. Men ibland funkar det ändå inte.

Efter att ha satsat stort och försökt rädda företaget kan det vara så att man har dragit på sig en del skulder. När det då verkar vara kört ser det kanske ut som att företaget är på väg mot en konkurs. Det ser ut att inte finnas någon annan lösning på grund av alla skulder. Men innan man tar för givet att det är enda utvägen bör man kolla upp om det finns möjlighet till företagsrekonstruktion.

Vart vänder man sig?

Om skulderna är så stora att en konkurs verkar vara nära kan företaget ansöka om företagsrekonstruktion. En sådan ansökan gör man till tingsrätten. Om man vill ha råd kring processen kan man höra av sig till någon jurist som är specialist på just företagsrekonstruktion. De kan den juridiska biten och har kunskap om hur rekonstruktionen går till. Därför kan de guida till rätt beslut.

Flytta som företag

En företagsflytt kan hjälpa till att ge en förbättring. Är det dags är för att minska eller öka verksamheten? En ny arbetsplats kan vara lika bra för företaget som att byta jord i en krukväxt.

Det känns som om det var igår när du lät sätta upp skylten med ditt företagsnamn ovanför entrén. Ni hade börjat smått, med några få medarbetare fyllda med energi och ambition. Tider av oro blandades småningom med hoppfulla tider med mer arbete. Fler och fler kunder strömmade in och plötsligt räckte inte personalen till för arbetet som behövde göras. Ni blev fler på företaget och en dag kändes det trångt och opraktiskt. Det blev dags att flytta och hitta en lämpligare arbetsplats. Att lämna platsen där ens lilla imperium börjat att växa kanske ger upphov till blandade känslor. Men samtidigt kan denna flytt vara oundviklig.

Flytta säkert

Som företagsägare behöver du anlita en ordentlig flyttservice. Välj en erfaren och pålitlig flyttpartner för att undvika skadade kontorsmöbler, skrivmaskiner och datorer. Flyttfirmor med erfarenhet av företagsflytt hanterar packning, transport och uppackning med professionalitet. Du och dina medarbetare behöver kunna komma igång med arbetet så fort som möjligt utan motgångar.

Tala i förväg med din flyttfirma för att bestämma datum och tid för flytten, och se till att ni har tillräckligt med tid för att bo in er i det nya kontoret eller lokalen. Framför allt, se till att du och dina medarbetare njuter av processen. Se det positiva med flytten och gör ert bästa för att känna er som “hemma” igen.